Tuesday, November 11, 2008

Islamophobes: US Treasury submits to Shariah

http://www.washingtontimes.com/news/2008/nov/04/treasury-submits-to-shariah/

Tulisan ini penuh dengan stereotypes, prejudices, enclosed in Islamophobic words (dari full articlenya di link di bawah).  Kelihatan sekali kelompok Islamophobes ketakutan dengan Islamic finance ini (coba di google keyword ini "Islamic Finance 101 treasury").

Mereka tampaknya berusaha mempengaruhi president-elect untuk "pull the plug", membatalkan acara presentasi "Islamic Finance 101" yang diselenggarakan Dept of Treasury hari kamis minggu lalu? Apakah ada yang tahu bahwa acara tsb tetap berlangsung terus atau memang jadi dibatalkan?

Wallahu'alam.

--- Response dari br.Jamaludin Mohyidin ------

1. Cara pemikiran Frank Gaffey Jr. memangnya penuh dengan dendam kesumat kepada Islam. Tidak ada bedanya dengan Daniel Pipes. Bagi dia kesemua yang bersangkutan Islam itu adalah GIGO-gabage in gabage out. Bagi nya, Islam itu cacat celanya banyak. Dia melihat apa jua kecenderungan kearah Islam yang terjadi di Amerika dianggapnya satu trend yang membahayakan Barat. Kelompok berfikiran sebegini jumlahnya kecil tetapi berpengaruh kerna dengan kekuatan media dan kini berada di corridor of power.  Mereka mereka ini agak gegabah melihat kekuatan cengkaman kekuasaan politik mereka telah mulai tanda tanda kegoyahan. Mereka ini tidak tolak ansur dengan kemutlaqan cengkaman mereka mulai sedikit demi sedikit terurai. Sekarang mereka berkumpul semula dan menafsir suasana dan menilai bagaimana bertindak agar Amerika masih di dalam genggaman mereka. Selama ini, mereka benar benar beraja dalam mengemudi American foreign policy terutama di Dunia Arab. Mereka menerajui Islamic Policy of United States.      

2. Tajuk US treasury Submits to Shariah begitu mengelirukan/misleading. Tajuk berita/Head lines saperti ini akan kita tempuhi. Tugas kita ialah membetulkan. Kita masih di tahap tindakbalas/reaction. Untuk kearah penetralkan atau melakukan pembetulan, masyarakat Islam Amerika mesti mengorak langkah menjalin strategic alliance or partnership dengan kekuatan kekuatan yang ada di Amerika. Ini boleh di wujudkan dengan single issue groups, atau di lakukan dari berbagai sudut memulakan langkah saperti human rights, green atau environmental actional agenda, interfaiths, partisan politics, urban and neighborhood renewal, mortgage and housing issues, dan senarainya berterusan............

3. Kesedaran ini telah mulai membiak dan terus bercambah di kalangan masyarakat Islam Amerika. Masyarakat Islam Amerika berkewajiban melibatkan diri berkecimpung dalam American 'politics'. Penglibatan ini luas sekali. Penglibatan ini umumnya berpangkalkan 'ijtihad: kalau benar dua sawab, kalau salah satu sawab jua'. Kalau inginkan fiqhic theological point of departure dalam mengolahkan filsafah penglibatan ini, silakan. Ianya banyak membantu pemahaman masyarakat.

4. Dalam isu penterapan Islamic finance 101. Saya kini agak cenderung dengan mendidik semula/reeducate pemahaman epistemology ilmu pengetahuan yang ada saperti yang di lakukan oleh Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman. Makalah yang di tulis oleh beliau lebeh banyak ke arah mendidik dan banyak juga kearah penyelesaian masaalah yang nyata dan real dan tidak membazirkan. Tulisan beliau yang baru bertajuk Penciptaan Duit Kertas Moden, Hukum & Forex Trading menjelaskan bagaimana kita melihat semula peranan wang kertas fiat dan bagaimana kita mengorak langkah membetulkan fahaman dan pangkal dari ini kita berbicara Islamic finance yang tetap dan adil dalam pelaksanaan. Artikel beliau boleh di akseskan di
http://www.zaharuddin.net/index.php?option=com_content&task=view&id=767&Itemid=72

No comments: